torsdag, desember 11, 2008

Det går framover

Etter litt stillstand i min selvsentrerte eksamensverden da jeg blei ferdig med den første innleveringa, har jeg etter hvert kommet på rett kjøl igjen.

I går blei det veldig mye susing, var så fornøyd med meg sjøl og synes jeg fortjente ei pause. Problemet var bare at pausa blei på veldig mange timer, og det var ikke så fristende å sette igang igjen. Litt videre kom jeg nå da, men alt i alt blei det en ganske så lite produktiv dag.

Starta med friskt mot i dag. Var en tur på skolen for å printe ut den ferdige oppgaven, og der oppdaga jeg at mange av mine klassekamerater satt. Derfor blei det litt slarving og sutring over hvor fælt vi har det (godt å få det ut, så slipper jeg å være riktig ille overfor de som er nærmest meg ellers) før jeg kom meg tilbake til mitt lune skrivehi. Jeg er av den typen som bare ikke klarer å skrive større teoretiske oppgaver på skolen - selv om det kanskje hadde vært både hyggeligere (er jo mennesker der) og mer produktivt. Uansett, jeg får holde meg her - sammen med de store mengdene kjeks og julebrus jeg kjøpte på butikken i går :)

Endelig kom jeg igang med metodedelen av oppgaven, og er strålende fornøyd med det. Har fått dratt inn aktuelle eksempler i opptil flere anledninger, og føler i det minste at oppgaven har en retning. Den skal være på mellom femten og tjue sider, nå er den tretten - riktignok med en gigantisk kildeliste til slutt, så la oss si tolv. Uansett er det slettes ikke ille når det faktisk er ei hel uke igjen. Nå skal jeg ikke påstå at alt som står i oppgaven til nå er strålende eller kommer til å være sånn som det er. Bryr meg ikke, det ordner seg tenker jeg. Akkurat nå er jeg altså ganske fornøyd med meg sjøl :)

Siden jeg flyter på god-følelsen, satser jeg på å egentlig ikke gjøre så veldig mye skole-fornuftig i morgen. Jeg skal selvfølgelig levere info-oppgaven i god tid før klokka ti i morgen. Godt å komme seg opp, ellers blir det mye soving på mårran. Så skal jeg forsøke å gjøre unna mye av julegaveinnkjøpene. I tillegg skal jeg en tur innom jobben min for å velge ut bøker eller cd-er. Det har seg nemlig sånn at hvert år deles alle innkomne bøker og cd-er ut igjen til de ansatte, og vi får velge i en trekt rekkefølge. Jeg har blitt trukket som nummer to - det betyr jo gjerne at jeg kan finne noe som jeg virkelig har lyst på (men veit egentlig ikke hva det skal velges mellom). Uansett er det verdt å få med seg. Blir en bra dag, tenker jeg.

3 kommentarer:

Marte sa...

Ha ha! Jeg har IKKE eksamen i dag!

Du er flink, Mari! Fortsett sånn. Viktig med pausene innimellom. Si ifra om du skulle trenge noe litteratur om spørreundersøkelser e.l. Eller kanskje du har oppfølgingsspørsmål fra undersøkelsen din?

Heia, heia! sier jeg. Sees i morgen.

Kristin Storrusten sa...

Jeg synes det er hyggelig å høre at det er flere som har oppdaget hjemmelesingens gleder. Altfor mange som tror lesesalen er eneste mulighet!

Mari sa...

Marte:
Satser på å ta oppfølgingsspørsmål i mårra :) Når og hvor blei det?

Kristin: Jeg savner litt lesesalmiljøet på Blindern, men det er bare innimellom :) Har aldri sitti så mye der som det året jeg tok russisk, blei bestevenn med den gigantiske russiskordboka... men større oppgaver må skrives hjemme - der alle bøkene og alt godiset er ;)