søndag, februar 18, 2007

Mammut

Ingen store dyr. Bare bøker.

Nå nærmer det seg igjen - nemlig Mammutsalget. Det store bokskredet der du får inntil 80 prosent avslag, der du har 800 titler og mer enn 1, 4 millioner bøker å velge mellom. I og med at jeg jo er rimelig glad i bøker, er dette salget i utgangspunktet noe jeg gleder meg veldig til. Men egentlig burde jeg bare grue meg. Jeg har ikke råd til å kjøpe bøker nå, og burde egentlig bare latt dette års salg forbigå i stillhet. Derfor burde jeg ikke ha åpnet den fristende salgsavisa. Det klarte jeg altså ikke å la være. Og oppdaget selvfølgelig en hel rekke titler jeg ønsker meg veldig, og enda flere jeg ønsker meg litt. Here it goes:

Zadie Smith: Autografmannen.
Anne B. Ragde: Berlinerpoplene.
Katarina Mazetti: Gutten i graven ved siden av.
Lev Tolstoj: Hadzji Murat.
Mikhail Bulgakov: Hundehjertet.
Tore Renberg: Kompani Orheim.
Lars Saabye Christensen: Modellen.
Karin Fossum: Natt til fjerde november.
Nikolaj Gogol: Døde sjeler.
Tom Egeland: Ulvenatten.
Jan Mehlum: Din eneste venn.
Tom Kristensen: Profitøren.
Kjell Eriksson: Steinkisten.
Arne Berggren: Kornetten. Et rop om hjelp.
Jørn Roeim: Sprø fakta. Alt du egentlig ikke trenger å vite.
Erik Tumyr: Journalistjævler.
Ingrid E. Hovig & Paul Løwe: Helt enkel baking.
Niels Chr. Geelmuyden: Ordskjelv.

Ja, det blei jammen 18 bøker det. Jeg har aldri verden råd til å kjøpe 18 bøker. Ikke nå - ikke noen gang. Det verste er at jeg lett kunne utvidet lista mi med minst ti til. Det er en lett blanding av ulike sjangre dette her. Noen har jeg lest tidligere, mens andre har jeg bare tenkt at jeg skal lese - mange ganger. Jeg forestiller meg at jeg skal være flink og gå rett forbi alle bokhandlene 5. mars, men jeg tviler på om jeg kommer til å klare akkurat det. Egentlig har jeg aller mest lyst til å fylle ut bestillingsskjema og sende det avgårde til bokhandelen nå, sånn at bøkene ligger og venter på meg når salget starter. Men jeg må spare penger. Gud, hvor kjedelig det er å spare penger.

Men bøker er da en investering, er det ikke? ;)

1 kommentar:

Marte sa...

Vi har alt investert omkring 300 000 kr (og mer skal det bli) på vår uunnværlige hjerne, og en slik investering krever ytterligere investeringer og hjerneføde i form av bøker. Siden vi bruker uforskammet mange penger på dyrt pensum, burde vi kunne unne oss billige (og dyre) romaner og annen lektyre når sjansen byr seg, spesielt når mammuten dukker opp! Er ikke dette god grunn til å stikke innom bokhandlene, så vet ikke jeg! Selv skal jeg prøve å holde meg selv i ørene og holde meg unna, men siden eksamen og oppgave er overstått 5. mars, spørs det om det ikke blir en aldri så liten egen-premiering i form av bøker. Sånn er det bare. Visse ting er uimotståelig. Og bøker er etter min mening det mest harmløse og mest utbytterike en kan bruke sine midler på. Go wild, Mari!