mandag, februar 12, 2007

Kamera

Mitt snart tre år gamle (men veldig lite brukte) kamera har antakeligvis sett sine siste dager. Jeg skal forsøke å reparere det, sånn bare for å ha gjort det, men jeg har ikke store forventninger. Har allerede reparert det en gang det siste halve året, og her om dagen slutta plutselig blitsen å virke. Dessuten går skjermen i svart kun få sekunder etter at jeg har skrudd kameraet på. Håper jo på en måte dette lar seg fikse, men skal innrømme at jeg jo mest av alt ønsker meg et nytt kamera. Men da er spørsmålet hvor mye jeg skal investere i det... Skal jeg kjøpe et relativt billig kompaktkamera, eller skal jeg slå til og kjøpe et dyrere speilreflekskamera først som sist? Muligheten for å bruke det i jobbsammenheng blir vel kanskje litt større hvis jeg investerer litt mer penger i det, men hvor praktisk det er å drasse rundt på sånn til vanlig kan jo diskuteres. Jeg har ikke så lang tid på å bestemme meg heller, føler jeg, i og med at jeg reiser til Kina om få uker. Og da må jeg ha med meg et kamera som fungerer. Ulempen ved å måtte kjøpe nå, er at det naturlig nok er mindre penger for tida- nettopp fordi jeg skal til Kina. Hvorfor trenger man alltid mange nye ting når man skal på en tur som i seg selv koster masse penger?

Noen som har noen gode råd på lager? Billig eller dyrt? Kompakt eller speilrefleks? Gode eksempler i de forskjellige kategoriene?

Kjenner at min vante beslutningsvegring kommer snikende.

7 kommentarer:

AM sa...

Jeg er veldig fornøyd med mitt kompakte Canon Ixus 800 IS, men det er ofte jeg tenker at åååh, jeg har lyst på speilrefleks. Men som oftest har jeg jo egentlig ikke brukt for det. Det har jo muligens du mer ift jobb og sånt. Var det et konkret forslag? Ne-ei.. ;)

Mari sa...

Har sett på Canon Ixus, men tror det var 850 jeg kikka på. Ser jo veldig bra ut, da. Men klarer liksom ikke bestemme meg. I grunn burde jeg hatt begge deler, men jeg er jo ikke millionær heller... Kan jo kanskje begynne med kompaktkamera, og eventuelt kjøpe speilrefleks med pengene jeg tjener i sommer...

Anonym sa...

Jeg har samme problem.. må også ha nytt kamera og vill ha Canon Ixus.. bare det at de ikke er spesielt billige!!! men skal man reise må man ha et lite kompaktkamera.. orker jo ikke dra på et speilrefleks som antageligvis blir stjålet under turen??
Heldigvis har jeg snart bursdag og har solgt mitt vanlige filmbaserte speilreflekskamera så jeg faktiskt kan invistere i ett litt dyrt kompaktkamera..
Og tipset? kjøpt et billig et nå, de tar sånn ca like bra bilder så kan du heller kjøpe et dyrt ett til sommern når du har tidenes sommerjobb og faktiskt får betalt!:)

Mari sa...

Tror det høres ut som en løsning, ja :)

AM sa...

Ja, de sier at antall megapixler virkelig ikke har så mye å si. For jo mer det blir, jo mer kornete kan bildene bli. Så et rimelig kompaktkamera for fest og ferie nå, og et dyrere et til sommeren høres bra ut. Kanskje noen andre har med seg speilrefleks som du kan låååne litt i Kina?

Anonym sa...

vurdert å kjøpe kamera i kina da? vet at i japan er alt av fotoutstyr veldig billig, og viktigst av alt, bra kvalitet til en billig penge. vet nå ikke hvordan det forholder seg til kina, men jeg tenker som så at de kan jo ikke baaare ha piratkopier og dill der nede.
hvis ikke er nikon coolpix å anbefale: lett av vekt og veldig bruker vennlig. men skulle kanskje ønske det hadde bittegranne større skjerm

Mari sa...

Har av absolutt tenkt på å kjøpe kamera der, er visstnok billig og bra (og ekte) ting å få der. Men veit ikke om jeg tør satse på å reise dit uten noe som helst, blir så stress å _måtte_ kjøpe et kamera.

Vi får se :)