torsdag, november 27, 2008

Note to self

Ikke les pakningsvedlegget og forsøk å finne ut hva som virkelig står der.

Min iver etter å finne ut hva hyperadrenokortisisme egentlig betyr, har ført til skumle oppdagelser:

"Denne sykdommen påvises typisk hos middelaldrende hunder. Tilstanden er meget sjelden hos katt. Symptomene er en følge av forøket kortisolproduksjon i binyrebarken, og dette skyldes hormonfrisettende svulster i binyrebarken eller i hypofysen. Hunden vil ha økt drikkelyst og tisse oftere enn før. Hormonet har en appetittvekkende effekt, og dyret vil etter en tid utvikle en særegen tønnefasong med fettansamling i buken. Bog- og lårpartiet blir mindre muskelsatte og huden er tynn og slapp; ofte ses hårtap og pigmentering. Huden er dertil besatt med harde, forkalkede knuter og fettpropper som utgår ut fra hårsekkene. Hos såvel tisper som hanner er kondisjon og kjønnsdrift nedsatt og løpetiden kan utebli."

Eh... hvis jeg ikke var bekymra før, blei jeg det iallfall nå. Kan jeg få en hundesykdom av å smøre meg med salve? Okei, så hvis jeg får økt hårvekst og blir seende ut som ei tønne veit dere hva det skyldes ;)

3 kommentarer:

Marte sa...

Ha ha ha ha! Jeg må le! Lykke til, Mari! Ha tro på salva, tross muligens skumle bi-effekter:)

Mari sa...

Jeg trenger tydeligvis mange lykkeønskninger ;)

Anonym sa...

Hehe, ler så jeg hoster her på løkka også! Huff, greier nesten ikke å skrive en gang!

Om det er noen trøst, så vet jeg at veterinærer gir stortsett den samme medisinen til dyr som leger gir til oss mennesker. Bare dosering som er annerledes. Men, selvsagt om du får tønnefasong, øk hårvekst, hard hud, fettpropper og løpetiden uteblir, ja, da er det nok på plass med en tur til legen igjen...går nok bra - alt ordner seg jo for snille piker, og det gjør sikkert "hundemedisin" også ;)